Rom 1:3
Het evangelie over zijn Zoon, een mens voortgekomen uit het nageslacht van David.
(Kan een interpolatie zijn)
Rom 5:15
Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger.
(Kan een geestelijke mens bedoelen, zie tegenargumenten van Carrier hieronder)
Rom 8:3
Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend.
Rom 9:5
… omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen.
Rom 15:8
Christus is een dienaar van de Joden geworden om hun te tonen dat God trouw is en om de beloften aan de aartsvaders te vervullen, maar hij is ook gekomen om de heidenen in staat te stellen God te loven om zijn barmhartigheid.
(Dienaar hoeft niet op aarde rond te lopen)
Rom 15:12
En verder zegt Jesaja: ‘Isaï zal een telg voortbrengen: hij die komt om over de heidenen te heersen; op hem zullen zij hun hoop vestigen.’
(Kan net als in de profeten bedoeld zijn als hemelse gebeurtenis)
1 Kor 9:5
Zouden wij niet het recht hebben een gelovige vrouw op onze reizen mee te nemen, zoals de andere apostelen, de broers van de Heer en Kefas?
(“Broers van de Heer” hoeft niet op letterlijke broers te duiden, maar kan duiden op de Jakobus-groep).
1 Kor 11:23-25
Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie.’
(Aangezien dit de instelling van de van andere mysteriereligies overgenomen rituele maaltijd betreft en Paulus dit ontvangen heeft, hoeft dit niet aards-historisch bedoeld te zijn).
Gal 1:19
Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer.
(Ook hier kan “broer van de Heer” duiden op de Jakobus-groep).
Gal 3:13
Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’
(Kan op een gebeurtenis in “de hemelse gewesten” duiden)
Gal 3:16
Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus.
Gal 4:4
Maar toen de tijd gekomen was zond God zijn Zoon, geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet.
1 Tessalonicenzen 2:14-16
Het is u vergaan, broeders en zusters, als Gods gemeenten in Judea die Christus Jezus toebehoren. U hebt even zwaar onder uw stadsgenoten geleden als zij onder de Joden. Die hebben de Heer Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd. Ze mishagen God en zijn alle mensen vijandig gezind, omdat ze ons beletten andere volken bekend te maken hoe ze kunnen worden gered. De maat van hun zonden raakt nu vol, en Gods veroordeling is ten volle over hen gekomen.
(vs 15 en 16 lijken onpaulinisch anti-joods en lijken de verwoesting van Jeruzalem te bedoelen, dus kan later toegevoegd zijn).
Argumenten van Richard Carrier tegen de interpretatie dat Paulus in bovenstaande teksten een aardse mens Jezus bedoelt:
Philo schrijft: “Er zijn twee typen mens: de één gemaakt naar het beeld van God, de ander gebouwd uit de aarde. […] De menselijke rassen zijn tweeledig: de één is de hemelse mens en de ander de aardse mens.”
Paulus schrijft in 1 Kor 15:45-48: “Zo staat er ook geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend, aards wezen.’ Maar de laatste Adam werd een levendmakende geest. Niet het geestelijke is er als eerste, maar het aardse; pas daarna komt het geestelijke. De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels. Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede.”
Geef een reactie